BYGGSATS FÖR BYTE AV MOTOR I RANGE ROVER/LANDROVER DISCOVERY TILL VOLVO TD40
Conversion kit for changing engine in Range Rover/Landrover Discovery to Volvo TD40
Volvo TD40 är en 6 cyl turbomatad dieselmotor på 130 hk och 3,6 ccm. Toppvarv är c:a 4000 varv. Motorn sitter i Volvos minsta lastbil F407, 408 resp. F4. Den finns även i marint utförande och kallas då TMD40.
För att motorn skall passa i Range Rovern måste en tvärbalk mellan ramändarna kapas bort och flyttas längst fram, samt att kylaren måste flyttas fram, Vidare måste oljetråget byggas om, oljefiltret flyttas och motorn vattenkylda oljekylare bytas till en luftkyld. Allt detta finns med i byggbeskrivningen. Som startmotor används en start från MB300D. Motorns vikt kräver att den garanterade framaxelbelastningen på bilen är 1200 kg, vilket alla lastbilsregistrerade Range Rover sålda i Sverige från och med 1984 har. För de bilar (före -84) som har lägre framaxelbelastning levereras fabriksdokument med byggsatsen som talar om hur framaxelbelastningen höjs. Byggsatsen förutsätter att bilen är manuellt växlad (4-växlad eller 5-växlad). AB Svensk Bilprovning godkänner ombyggnader till diesel av Range Rover, men då bestämmelser alltid är föremål för förändring ligger det på köparen att själv ansvara för nyheter genom att ta kontakt med Bilprovningen innan ombyggnaden startas.
Byggsatsen innehåller följande delar:
- Svänghjul
- Stödlager för växellådsaxeln
- Adapterplatta, 45 mm tjock med urfrästa hål för startmotor och bultar
- Adapter för luftkyld oljekylare
- Byggbeskrivning med text, bilder, ritningar m.m.
Volvo TD40 is a 6 cyl turbodiesel which normally is found in Volvos smallest trolleys F408 and F4. You can also find it as a boat engine, named TMD40 and AQD40. The engine has 3600 ccm and 130 hp. Max rpm is 3900/4000.
To have the engine to fit in GM:s cars, the oil pan has do be modified, the oil cleaner moved to another place, and the engines water-cold oil radiator be changed to an air-cooled radiator. All about that is in the instruction. As starter you use one from 5 cyl MB 300 D. The starter ring gear in the kit has holes for the most common converters. The engine mountings are not in the kit, only principal drawings.
The kit is only for off road use.
The kit contents following details:
- Adapter, thickness 15 mm.
- Starter ring gear. The converter for the automat gearbox is mounted in that one.
- Adapter in the end of the crankshaft for the starter ring gear.
- Instruction.