
Byggsats för montering av V.A.G. 1,9 turbodiesel (Passat/Golf/Caddy/Skoda/Audi ) i Volvo C303/C304/C306 (TGB11/13/20).
Conversion kit for mounting V.A.G 1.9 turbodiesel (Passat/Golf/Caddy/Skoda/Audi) in Volvo C303/C304/C306 (in Swedish army named TGB11/13/20).
Volvos terrängbil C303/304/306 (militär beteckning TGB11, 13 eller 20) har som standard Volvos 6 cyl B30-motor, vilket gör den väldigt oekonomisk. Bensinförbrukningen kan ligga uppåt 3-4 lit/mil.
Volkswagens (V.A.G.) 1,9 turbodiesel-motorer är väldigt lämpade att montera i i Volvo C303/C304/C306 (TGB11/13/20). De finns i effekter uppåt 125-135 hk , som räcker väl i de här terrängbilarna, och de är inte är svåra att montera.
Men de flesta bilarna av den här typen, har startmotorn placerad på växellådssidan. Därför blir man kanske tvungen att byta svänghjul (startkransen sitter på fel sida), och den startmotorn, som sitter på växellådssidan går inte heller att använda, den går baklänges om man sätter den på motorsidan. I byggbeskrivningen, som följer med byggsatsen, finns uppgift om vilken startmotor som används, och där finns även en förteckning på vilka V.A.G-motorer som har rätt svänghjul. Går det inte att få tag på ett svänghjul, så säljer vi även svänghjul, ett Volkswagen original svänghjul, som syns på bilden ovan.
Vi påpekar en viktig detalj redan här: Innan motorn plockas ur VW-bilen, måste man märka upp (lämpligen i bak-kant på motorblocket) var noll-markeringen är, för att i framtiden kunna byta kamrem. Pilen som skall peka på nollmarkeringen på svänghjulet, när man skall ställa motorn i noll-läge, den sitter på växellådan. Skiljs motor och låda från varandra, innan man gör en ny markering, så försvinner den pilen, och då går det inte att ställa motorn i nolläge.
Byggsatsen innehåller:
- Adapter
- Svänghjul (Ev.)
- Instruktioner
Volvo's off-road vehicle C303/304/306 (military designation TGB11, 13 or 20) has Volvo's 6 cyl B30 engine as standard, which makes it very uneconomical. Gasoline consumption can be upwards of 3-4 lit/10 km.
Volkswagen's (V.A.G.) 1.9 turbodiesel engines are very suitable for installation in the Volvo C303/C304/C306 (TGB11/13/20). They are available in outputs upwards of 125-135 hp, which is enough in these off-road vehicles, and they are not difficult to install.
But most cars of this type have the starter motor placed on the gearbox side. Therefore, you may have to change the flywheel (the starter ring is on the wrong side), and the starter motor, which is on the gearbox side, cannot be used, it runs backwards if you put it on the engine side. The instructions, that come with the kit include information about which starter motor is used, and there is also a list of which V.A.G. engines have the correct flywheel. If you can't get a flywheel, we also sell flywheels, an original Volkswagen flywheel, which can be seen in the picture above.
We would like to point out an important detail here: Before removing the engine from the VW car, you must mark (preferably on the rear edge of the engine block) where the zero mark is, in order to be able to change the timing belt in the future. The arrow that should point to the zero mark on the flywheel, when you are going to set the engine to zero, is on the gearbox. If the engine and gearbox are separated from each other before making a new mark, it will not be possible to set the engine to zero.
The kit contains:
- Adapter
- Flywheel (if applicable)
- Instructions